Armando

Körperlich, 1982, olieverf op doek 225 x 155 cm. Collectie Museum van Bommel van Dam
Körperlich, 1982, olieverf op doek 225 x 155 cm.
Collectie Museum van Bommel van Dam

Armando (Amsterdam, 1929) is een van de beste en meest veelzijdige naoorlogse kunstenaars van Nederland. Zijn persoonlijke ervaringen met de gruwelen in de Tweede Wereldoorlog spelen een cruciale rol in zijn oeuvre. In de expositie bevinden zich vier karakteristieke werken in zwart, wit en grijs met soms een toefje andere kleur, zoals het opvallende rood in het werk Körperlich. Het zijn tout court sterk expressief geschilderde doeken met telkens een prikkelende symboliek. Armando, die pendelt tussen Amsterdam en Berlijn, geeft aspecten uit de Tweede Wereldoorlog soms in keiharde metaforen weer. “Kunst maken is an sich niet leuk”, maar hij gaat gedreven en sterk gemotiveerd door tot de allerlaatste snik.

De mens is een weerzinwekkend schepsel dat enerzijds de mooiste dingen schept en anderzijds continu afschuwwekkend gedrag vertoont. De strijd tussen Kaïn en Abel houdt niet op. Houdt nooit op.”

Kunstwerken in de expositie:

  1. Körperlich, 1982, olieverf op doek 225 x 155 cm
    Collectie Museum van Bommel van Dam
  2. Feindbeobachtung, 1979, olieverf op doek, (2x) 226 x 176 cm
    Bruikleen Hans & Cora de Vries
  3. Gefechtsfeld 28-5-86, 1986, gemengde techniek op doek, 165 x 225,5 cm. Collectie Museum van Bommel van Dam
  4. Espace Criminel, 1957, olieverf op board, 121 x 96 cm
    Collectie Museum van Bommel van Dam

Meer informatie:
www.moa.nl/nl/Front