Hans Kuijs

De levensvonk betreedt het huis, 2009 , aquarel op papier, 105 x 155 cm. Collectie Museum van Bommel van Dam
De levensvonk betreedt het huis, 2009 , aquarel op papier, 105 x 155 cm. Collectie Museum van Bommel van Dam

De werken Transparante waarneming 2 (2006) en De levensvonk betreedt het huis (2009) van Hans Kuijs (Helmond, 1948) refereren direct aan een foto uit Auschwitz-Birkenau, die hem in hoge mate fascineert. Met twee fraaie, fantasievolle werken, doordrenkt van schrijnende oorlogssymboliek, toont hij kijkers menselijk drama in de Tweede Wereldoorlog. Toch put Hans Kuijs atypisch hoop uit de kamphorror. Hans Kuijs haalt vooral inspiratie uit dingen die hij dagelijks meemaakt: hij schildert thematisch over zijn eigen leven waarbij hij de realiteit vaak vervormt. Tegen alle logica in put Hans Kuijs in zijn verbeelding uit de horror van het kamp Auschwitz-Birkenau een glimp verwachting, opdat mensen elkaar de ellende van de Tweede Wereldoorlog niet nog een keer aan doen!

Altijd weer wordt een excuus gezocht om elkaar af te maken. Wat bezielt mensen toch om keer op keer met elkaar in oorlog te gaan? Haat levert helemaal niets op.”

Kunstwerk in de expositie:

  1. Transparante waarneming 2, 2006, olieverf op doek, 80 x 100 cm
    Collectie Liesbeth Schreuder
  2. De levensvonk betreedt het huis, 2009 , aquarel op papier, 105 x 155 cm. Collectie Museum van Bommel van Dam

Meer informatie:
www.hanskuijs.com